licznik

Margines błędu na liczniku. Czy każdy samochód przekłamuje rzeczywistą prędkość?

Czy kiedykolwiek podczas podróży samochodem zaniepokoiło cię, że prędkościomierz i GPS pokazują dwie różne wartości? Jeżeli w tym momencie zdecydowałeś się na telefon do zaprzyjaźnionego mechanika, to zapewne uspokoił cię mówiąc, że taki był zamysł producenta oraz streścił mówiące o tym przepisy Unii Europejskiej. Jeśli jednak nie posiadasz takich znajomości, pozwól że my rozwiejemy twoje obawy. 

 

Odczuwalna prędkość różni się w zależności od klasy, wielkości auta, rozstawu jego osi, a także aerodynamiki czy ogumienia. 120 km/h w niewielkim i nie najmłodszym samochodzie będzie wgniatającą w fotel prędkością, podczas gdy 200 km/h w nowoczesnym SUVie cichą i komfortową podróżą. Dlatego, aby nie wpaść w pułapkę błędnego postrzegania szybkości, w samochodach montowane są prędkościomierze. 

 

Właściwie wszyscy producenci aut celowo wprowadzają przekłamanie na liczniku. W zależności od modelu różnice między wskazaniami mierników osiągają od kilku do kilkunastu kilometrów. 

 

Jak sama nazwa wskazuje, prędkościomierze mają nam pomagać w kontroli prędkości z jaką się poruszamy, dlaczego więc pokazują zawyżone wartości?

 

BEZPIECZEŃSTWO – wypadek ze 100 km/h na liczniku, jest zderzeniem o mniejszej prędkości rzeczywistej, co za tym idzie – mniejszą siłą uderzenia i szansą na lżejsze obrażenia. Ta niewielka różnica, może mieć ogromny wpływ na zdrowie, a nawet życie uczestników kolizji. Mimo wysoce zaawansowanych technologicznie, szczegółowych rozwiązań pomiarowych, Unia Europejska wciąż zaleca producentom montowanie zawyżających wartości prędkościomierzy w swoich autach. 

 

KONTROLE DROGOWE – dzięki przekłamaniu widocznym na liczniku, niewielkie przekroczenie dozwolonej prędkości można wybronić,  tym samym unikając mandatu.

 

To dwie główne, chociaż nie jedyne zalety tego zabiegu. Zawyżanie prędkości może łechtać ego pokazując jak szybko nasz samochód rozpędza się do setki, a nawet zmniejszyć spalanie. 

 

Unijni eksperci stworzyli specjalny wzór, którego spełnienie umożliwia uzyskanie homologacji EWG. 

 

0 ≤ V1 – V2  ≤ (V2/10) + 4 km/h

Prędkość wskazywana przez licznik (V1), musi być większa lub równa prędkości rzeczywistej (V2).