Czy można podróżować w przyczepie kempingowej

Czy można podróżować w przyczepie kempingowej

Jeśli wybieramy się w pierwszą podróż z przyczepą kempingową, powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i pozostałych członków wyjazdu. Dlatego też w tym celu warto sprawdzić, o czym powinniśmy pamiętać i o co szczególnie należy zadbać przed wyruszeniem w drogę. W tym celu przygotowaliśmy dla Was szereg niezbędnych informacji, które pozwolą Wam podróżować bezpiecznie.

Jakie są uprawnienia i wymagania do prowadzenia przyczepy kempingowej?

Zanim w ogóle zdecydujemy się na zakup lub wypożyczenie przyczepy kempingowej, powinniśmy poznać szereg obowiązujących przepisów związanych z prowadzeniem tejże przyczepy. Często zdarza się tak, że brak takiej wiedzy lub błędna jej interpretacja prowadzi do nieszczęśliwych wypadków czy też srogich mandatów. Co więcej, doskonale znamy powiedzenie, że strach ma wielkie oczy i tak też jest w przypadku przyczepy kempingowej, ponieważ wiedza konieczna do przyswojenia przed podróżą nie jest ogromna i wystarczy zapoznać się z kilkoma wytycznymi, by ze spokojem rozpocząć podróż.

W pierwszej kolejności, co ciekawe może przydać nam się…Kalkulator! To dzięki niemu wykonamy kilka obliczeń w oparciu o dane, które znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym samochodu i przyczepy. Po co nam takie obliczenia? Otóż, by móc doczepić przyczepę kempingową do auta, konieczne jest sprawdzenie masy obydwu pojazdów. Poniżej postaramy się Wam pokrótce wytłumaczyć, kiedy bez przeszkód możemy podróżować z przyczepą, posiadając wyłącznie prawo jazdy kategorii B.

Mając takie prawo jazdy możemy prowadzić pojazd z przyczepą kempingową, gdy mamy do czynienia z:

  • przyczepą lekką, której masa nie przekracza 750 kg,
  • przyczepą cięższą aniżeli 750 kg, ale w sytuacji, gdy łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg,
  • przyczepą ciężką aniżeli 750 kg, ale w sytuacji, gdzie zespół pojazdów nie jest cięższy niż 4250 kg.*

Przy ostatnim punkcie postawiliśmy gwiazdkę – i to nie bez powodu. Taka sytuacja bowiem może mieć miejsce, ale tylko w przypadku, gdy do prawa jazdy kategorii B mamy dopisany tzw. kod 96. By go uzyskać, musimy zdać dodatkowy egzamin praktyczny (nie musimy uczestniczyć w całym kursie).

Co w przypadku gdy przyczepa jest cięższa?

Jeśli sama przyczepa waży więcej niż 750 kg lub dopuszczalna masa całkowita przekracza dopuszczone normy ,nadal jesteśmy uprawnieni do kierowania takim zespołem pojazdu, ale dopiero po ukończeniu kursu prawa jazdy B+E. Wówczas też możemy prowadzić zestaw z przyczepą o masie całkowitej do 3,5 tony.

Co jeszcze sprawdzić przed jazdą autem z przyczepą kempingową?

Poza dopuszczalną masą zespołu pojazdów, jak również upewnieniem się, że mamy odpowiednie uprawnienia, by prowadzić auto z przyczepą, powinniśmy sprawdzić jeszcze wymiary zestawu pojazdu. Otóż tu również ograniczają nas pewne limity, które wynoszą:

  • wysokość – 4 metry,
  • szerokość 2,55 metra,
  • łączna długość auta i przyczepy – 18,75 metra.

Przed samą podróżą koniecznie sprawdźmy także ciśnienie w oponach, skontrolujmy działanie światek (szczególnie w przypadku przyczepy, ponieważ długo nieużywane złącze elektryczne może przestać działać), w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od samochodu, zamontujemy dodatkowe lusterka na wysięgnikach oraz sprawdźmy nacisk zaczepu holowniczego, by hak mieścił się w przedziale przewidzianym dla danej konstrukcji.

Czy w przyczepie mogą podróżować ludzie?

To pytanie często zadajemy sobie sami oraz znajdujemy je na wielu forach związanych z przyczepami kempingowymi. Odpowiedź jest jednoznaczna, dlatego też warto o tym wspomnieć – podczas jazdy w przyczepie jest absolutny zakaz znajdowania się jakichkolwiek osób. Wszak jazda samochodem z przyczepą znacznie różni się od prowadzenia zwykłego auta osobowego, wymaga znacznie większego skupienia i umiejętności. Dlatego też dla bezpieczeństwa wszystkich podróżujących istnieje zakaz przewożenia osób w przyczepie.

Co więcej, bardzo istotną kwestią jest nawet odpowiednie rozmieszczenie bagażu w przyczepie. Otóż zbyt duże obciążenie tyłu może prowadzić do wypięcia się przyczepy z haka. Zbyt duży nacisk na przód naraża nas z kolei na przeciążenie dyszla i problemy podczas prowadzenia samochodu. Swobodnie poruszający się ładunek w czasie jazdy może w końcu doprowadzić do wężykowania, a więc utraty stabilnego toru jazdy. Jak więc rozmieścić wszystkie bagaże? Najlepiej rozłóżmy je równomiernie po obu stronach osi, a środek ciężkości powinien się znaleźć tuż przy niej. Ponadto te cięższe bagaże umieśćmy jak najniżej, a lekkie przedmioty przechowujmy na półkach pod sufitem.