Jak prowadzić kampera?

Panująca pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na rynek turystyki w Polsce. Przebywanie w zaludnionych hotelach lub pensjonatach nie jest z punktu epidemiologicznego bezpieczne, dlatego Polacy zaczęli szukać alternatyw. Idealnym pomysłem na spędzenie wakacji w cichym, odizolowanym i bezpiecznym miejscu jest wyjazd kamperem np. na działkę. Trzeba jednak pamiętać, że jazda tym “domem na kołach” różni się nieco od prowadzenia zwyczajnej osobówki.

Gabaryty kampera

Chociaż część kamperów (te nieprzekraczające masy całkowitej 3,5 tony) jest zarejestrowana jako samochody osobowe, to ich konstrukcje oparte są o znane samochody dostawcze i półciężarowe, takie jak Renault Master czy Fiat Ducato. Co za tym idzie, wymiary takiego pojazdu są znacznie obszerniejsze od przeciętnego auta miejskiego klasy B lub C. Osoba nie mająca wcześniej styczności z tego typu samochodami powinna pamiętać, że manewrowanie ciężkim kamperem jest dużo trudniejsze. Pozbawieni będziemy też takich udogodnień jak tylna szyba czy lusterko wsteczne, więc tak oczywiste manewry, jak cofanie czy zawracanie mogą okazać się dużo większym wyzwaniem.

W przypadku podróży kamperem przez autostradę należy stosować się do odpowiednich przepisów. Te pojazdy, które przekraczają masę auta osobowego, są prawnie zobowiązane do utrzymywania prędkości niższej lub równej 80 km/h. Nawet przemieszczając się takim pojazdem, którego masa nie przekracza 3,5 tony, musimy zachować szczególną ostrożność. Droga hamowania kampera jest sporo dłuższa niż normalnej osobówki, dlatego uwagę musimy zwrócić też na dystans oddzielający nas od pozostałych aut. Co do prędkości – na drogach szybkiego ruchu najbezpieczniej będzie utrzymywać ok. 100 km/h. W przypadku niespodziewanego zdarzenia mamy wtedy czas na reakcję, nie będziemy też irytować innych uczestników ruchu, pędzących osobówkami. 

Oszczędności

Ciężkie i duże auto będzie zużywało spore ilości paliwa. Jeśli chcesz wrócić do domu z kamperowych wakacji i mieć jeszcze jakiś grosz w portfelu, to zdecydowanie powinieneś opanować zasady eko-jazdy. Kamper będzie rozpędzał się dłużej od osobówki, również droga hamowania jest większa. Jeśli nie będziesz pilnie zwracał uwagi na to, co dzieje się na drodze, może okazać się, że bardzo często gwałtownie hamujesz, a podczas ruszania wkręcasz silnik na zbyt wysokie obroty. Jeśli jedziesz nowym autem, to warto sprawdzić, czy komputer pokładowy wyświetla chwilowe i średnie zużycie paliwa. Mając przed oczami suche liczby, łatwiej będzie się zreflektować i przejść w tryb eko-jazdy.

Rozsądek przede wszystkim

Prowadząc kampera, zawsze miej na uwadze jego specyfikę. Może okazać się, że nie będziesz mógł wjechać na niektóre mosty, przeszkodą mogą okazać się również niskie tunele. Kamperem nie wjedziesz też do garażu podziemnego. Podczas podróży unikaj też wjeżdżania w ciasne i zatłoczone uliczki. Uważaj też na niestandardowe przeszkody, takie jak niskie daszki czy lampy.