Dlaczego nie należy jeździć zimą na letnich oponach?

Może i zima zaskakuje drogowców, ale nie pozwól żeby zaskoczyła również Ciebie. Wymiana opon to nie wymysł koncernów sięgających coraz głębiej do naszych kieszeni, to przede wszystkim troska o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

 

Pogoda w Polsce charakteryzuje się dużą zmiennością, nawet w obrębie jednego tygodnia. Jednak jednego możemy być pewni – zimą jest mokro, ponuro i ślisko. Mimo, że wymiana opon w naszym kraju nie jest obowiązkowa, letnie opony nie są w stanie zapewnić nam odpowiedniego komfortu jazdy w takich warunkach,

 

Co w zimówkach jest takiego wyjątkowego?

 

MIESZANKA GUMOWA – w skład mieszanki opon zimowych w zdecydowanej większości wchodzi kauczuk naturalny wzbogacany między innymi krzemionką, czy olejem naturalnym. Dzięki temu opona jest miękka i ma zdecydowanie lepszą przyczepność, ponieważ aż “lepi się” do nawierzchni. Dla porównania, opony letnie w zimowych warunkach zapewniają przyczepność zużytych tenisówek na oblodzonym chodniku.

 

BIEŻNIK – opony zimowe budową znacznie odbiegają od swoich odpowiedników na cieplejsze dni. Dzięki większej ilości bloków i lameli, a także głębszych rowkach, zapewniają zdecydowanie lepsze odprowadzanie wody, śniegu, czy pośniegowego błota.

 

Istnieje również tańsza, bardziej uniwersalna wersja – opony wielosezonowe. Ta opcja zapewnia co prawda większy komfort jazdy zimą niż latem, ale przeznaczona jest do jazdy cały rok, chociaż eksploatacja w cieplejsze miesiące szybciej je zużywa. Jednak niewątpliwym plusem jest to, że kierowca nie musi bacznie obserwować wskaźnika temperatury i ustawiać się w długich kolejkach do fachowców zmieniających ogumienie.

 

Dlaczego warto postawić na opony zimowe lub wielosezonowe?

 

Zapewniają znacznie krótszą drogę hamowania.

Gwarantują lepszą przyczepność w trudnych warunkach takich jak deszcz, śnieg, czy błoto pośniegowe.

Zapewniają bezpieczeństwo na parkingach, niwelując ryzyko stłuczki spowodowanej poślizgiem.

Sprawdzają się w długich trasach, w trakcie których możemy doświadczyć różnych obliczy zimy.

Sprawiają, że systemy “pomocowe” (ABS, ASR, ESP, Front Assist i inne) w razie konieczności mogły zadziałać we właściwy sposób.

 

Przypominamy, o niepisanej zasadzie 7 stopni. Jeżeli średnia temperatura w ciągu kilku następujących po sobie dni utrzymuje się na tym poziomie, warto umówić się do wulkanizatora.