Nowy podatek od samochodów spalinowych 2024

Wraz z początkiem roku 2024 dyskusja na temat wprowadzenia nowego podatku od samochodów spalinowych w Polsce nabiera tempa. Na dzień dzisiejszy to jedynie potencjalny podatek, który miałby wejść w życie pod koniec tego roku. Z doniesień medialnych wynika, że opłata ta miałaby dotyczyć wszystkich właścicieli samochodów spalinowych, przy czym wysokość podatku wzrastałaby wraz z wiekiem pojazdu, osiągając kwoty nawet po kilka tysięcy złotych.

 

Cele podatku ekologicznego

Podatek ten ma dwa główne cele: zachęcenie właścicieli starych samochodów do ich wymiany na samochód elektryczny oraz ogólne promowanie samochodów elektrycznych. Pierwszy cel ma zostać zrealizowany poprzez jednorazową opłatę spalinową, która ma obowiązywać wszystkich właścicieli samochodów w UE do końca 2024 roku.

Oprócz jednorazowej opłaty planowane jest wprowadzenie podatku spalinowego na stałe od 2026 roku, jako część strategii promującej posiadanie samochodów elektrycznych. Ta długoterminowa perspektywa podkreśla determinację UE w ograniczaniu emisji spalinowych pojazdów.

Warto podkreślić, że podatek ten jest częścią warunków uruchomienia wsparcia w ramach krajowych planów odbudowy (KPO) w całej Unii Europejskiej. W innych krajach, takich jak Czechy, Bułgaria czy Węgry, decyzje w tej sprawie już zapadły. Na przykład, w Bułgarii podatek jest naliczany od mocy silnika (0,60-3,22 euro od każdego kW) i zależy od roku produkcji samochodu, normy emisyjności silnika oraz poziomu emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

 

Zasady obliczania podatku spalinowego

 

Podatek miałby zostać wprowadzony jako jednorazowa opłata zależna od normy Euro danego pojazdu. W przypadku starszych modeli samochodów, które są powszechne wśród Polaków, wysokość podatku mogłaby sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Taka perspektywa wywołuje zaniepokojenie, szczególnie wśród osób, które nie są w stanie pozwolić sobie na zakup nowego pojazdu.

 

Kluczowym czynnikiem przy ustalaniu wysokości tego podatku są normy emisji spalin EURO, zależne od wielu czynników, w tym emisji dwutlenku węgla, tlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu, a także masy pojazdu i liczby cząstek stałych.

W projekcie ustawy przewidziano, że wartość podatku będzie obliczana poprzez pomnożenie trzech elementów:

  1. Pojemności silnika wyrażonej w litrach (zaokrąglonej do jednego miejsca po przecinku).
  2. Wartości przypisanej do danej normy EURO (gdzie brak normy to wartość 12, EURO 1 to 8, EURO 2 to 4, EURO 3 to 2, EURO 4 to 1, a EURO 5 i wyżej to 0,9).
  3. Stawki bazowej w wysokości 500 zł.

Przykład

Właściciel 20-letniego samochodu z silnikiem TDI o pojemności 1,9 litra i normą emisji spalin EURO 2.

Kwota podatku: 1,9 (pojemność silnika) x 4 (wartość dla EURO 2) x 500 zł (stawka bazowa) = 3 800 zł. 

Czy i kiedy podatek od samochodów spalinowych wejdzie w życie?  

 

Na chwilę obecną, kwestia wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych w Polsce pozostaje niepewna. Wielu Polaków obawia się wysokich opłat, które mogłyby znacząco obciążyć ich budżety domowe, zwłaszcza w przypadku posiadania starszych modeli aut. To, czy zmiany te będą korzystne dla kierowców, pozostaje kwestią otwartą i będzie przedmiotem dalszej obserwacji w najbliższej przyszłości.