Małe, tanie auto z automatem. TOP 3.

O komforcie jazdy z automatyczną skrzynią biegów nie trzeba nikogo przekonywać. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w miejskiej jeździe, szczególnie w duecie z niewielkimi rozmiarami samochodu. Przyjrzyjmy się godnym uwagi modelom małych, niedrogich aut z automatem. 


Niewielkie, tanie auto z automatyczną skrzynią biegów to świetny wybór zarówno dla doświadczonych, jaki i świeżo upieczonych kierowców. Uwagę, którą poświęciliby zmianie biegów, mogą spokojnie przenieść na inne aspekty jazdy, dzięki czemu nabiorą większej pewności na drodze. 

 

Automatyczna skrzynia biegów podbija wartość samochodu, dlatego kierowca, któremu zależy na niewielkiej cenie pojazdu częściej zdecyduje się na wariant manualny. Jednak z uwagi na coraz większą popularność automatów na rynku pojawiają się rozsądne cenowo modele posiadające to udogodnienie. 

 

  • Kia Picanto – to prawdopodobnie najtańszy z modeli z automatyczną skrzyni biegów. Chcąc posiadać to udogodnienie, do ceny najtańszej wersji (39 990 zł) musimy dodać około 10 tysięcy złotych. Samochód nie charakteryzuje się wybitnymi osiągami, w wersji z automatem potrzebuje aż 15,7 sekundy, by rozpędzić się do setki. Wyposażenie auta również nie wyróżnia się spośród pojazdów o podobnym standardzie.
  • Toyota Aygo – przy tej pozycji wykraczamy już ponad kwotę 50 000 zł. Aygo występuje w jednej wersji – posiada automatyczną przekładnię x-shift o 5 przełożeniach, co stanowi pewien kompromis między tradycyjnym manualem, a klasyczną automatyczną skrzynią biegów. W tej wersji sami odpowiadamy za zmianę biegów, choć w trybie uproszczonym. Zamiast standardowego układu H, wystarczy że pociągniemy do przodu lub do tyłu. Ta opcja, podobnie jak automat, nie wymaga wciskania sprzęgła. Toyota niestety również nie posiada imponujących osiągów, choć jest trochę szybsza od poprzednika.
  • Hyundai i10 – jeszcze kilka lat temu to auto otwierałoby zestawienie jako najtańsze ze zgromadzonych, teraz jego cena to około 53 tysięcy złotych. Zautomatyzowaną pięciobiegową skrzynię biegów można zestawić z jedną spośród dwóch dostępnych wersji silnika. Mimo możliwości wyboru silnika, wciąż pozostaje najwolniejszym spośród wymienionych aut. Do setki rozpędza się w 17,8 sekundy.

 

Jeżeli jednak nie mamy potrzeby posiadania nowego auta, warto rozejrzeć się za pojazdem z drugiej ręki. Warto przyjrzeć się kilku modelom:

 

  • Citroen C3 II (2009 – 2017), od około 20 000 zł
  • Fiat Grande Punto (2005–2018) – ceny od ok. 10 000 zł
  • Ford Fiesta VI (2008–2017) – ceny od ok. 15 000 zł
  • Peugeot 207 (2006–2014) – ceny od ok. 14 000 zł

Chociaż wersje z automatycznymi skrzyniami biegów są trudne do zdobycia.