holowanie motocykla

Holowanie motocykla

Jazda na motocyklu jest dla wielu z nas czystą przyjemnością, która daje poczucie wolności oraz dreszczyk emocji. Podróżować możemy w celach rekreacyjnych lub dojeżdżać do pracy. Czasami podczas naszej jazdy motocykl, tak jak każda inna maszyna może ulec awarii, przez co często zmuszeni jesteśmy wezwać lawetę. W tym miejscu warto zaznaczyć, że motocykl może być holowany przez inny pojazd, choć jest to raczej rzadki widok. Wydawać by się mogło, że jest to prosta czynność, lecz musimy mieć świadomość, iż sterowanie dwukołowym pojazdem może być naprawdę trudne. Zatem warto wiedzieć, w jaki sposób holować lub być holowanym, aby nie popełniać kardynalnych błędów. Musimy zawsze mieć na uwadze innych uczestników ruchu, tak aby holowanie motocykla było zgodne z prawem.

Czy przepisy pozwalają na holowanie motocykla?

Sposób holowania motocykla różni się w zależności od wybranej metody oraz typu pojazdu. Jednak przepisy w tym wypadku są jasno uregulowane i szczegółowo opisane w Art.31 Prawa o ruchu drogowym. Zatem pojazdem holującym może być zarówno samochód, jak i inny motocykl. Istotne jest natomiast, aby pojazd holowany miał sprawne hamulce i światła. Dopuszczalna prędkość zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazdu holującego w terenie zabudowanym nie może być wyższa niż 30 km/h a poza nim 60 km/h. Linka holownicza w przypadku motocykla powinna być giętka i mieć od 4 do 6 metrów długości. Nie może być ona także umocowana na stałe do motocykla holowanego, aby w razie potrzeby można ją było łatwo odczepić.

Całkowity zakaz holowania obejmuje autostrady, z wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone do miejsca najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi. Musimy pamiętać, że holowanie motocykla, mimo iż pozwala na to prawo, jest manewrem niezwykle niebezpiecznym nie tylko dla pojazdów holowanych, ale także dla wszystkich uczestników ruchu.

Gdzie zaczepić linkę holowniczą, kiedy motocykl holowany jest przez drugi jednoślad?

Holowanie motocykla możemy przeprowadzić za pomocą drugiego jednośladu, zachowując przy tym maksimum ostrożności. W tym wypadku niezbędna będzie linka holownicza o długości od 2 do 4 metrów, którą możemy przyczepić do podnóżków dwóch pojazdów. Istotne jest, aby jednoślad holujący miał ją zaczepioną po prawej a holowany po lewej stronie podnóżka. Chodzi o to, aby połączenie przebiegało po przekątnej — prawy/lewy i lewy/prawy. Musimy pamiętać, aby linka była zawiązana i zamocowana solidnie oraz umiejętnie, tak abyśmy w razie potrzeby szybkim ruchem mogli przerwać połączone pojazdy. Dzięki takiemu rozwiązaniu ewentualne szarpnięcia powstałe pomiędzy oboma jednośladami będą mniej odczuwalne, gdyż leżą nisko środka ciężkości motocykla. W tej metodzie holowania pojazdy jadą obok siebie.

Kolejnym sposobem holowania uszkodzonego jednośladu, jest zamocowanie liny holowniczej na jego kierownicy. Natomiast pojazd holujący wiązanie powinien mieć na takich elementach jak uchwyty, stelaż kufrów i pegi pasażera. W takim wypadku scalenie liny musimy wykonać mocno i precyzyjnie. Dzięki takim połączeniom motocykle jadą jeden za drugim.

Niedozwolone czynności podczas holowania

Holowanie niesie za sobą duże niebezpieczeństwo dla osoby siedzącej na motocyklu, dlatego musimy wystrzegać się:

  • holowania przy pomocy sztywnego połączenia motocykla z innym motocyklem — jest to niezwykle niebezpieczne i męczące rozwiązanie
  • niskiego ciśnienia w oponach — holowany motocykl stawia opór a przyczepność do podłoża jest wtedy ograniczona
  • przywiązywania linki w niedozwolonych miejscach takich jak kierownica czy lagi — może to utrudniać sterowanie pojazdem, czego skutkiem może być wypadek
  • gwałtownych ruchów — nagle może dojść do utraty równowagi i wywrócenia

Czy motocykl może być holowany przez samochód?

Mimo że najlepszym rozwiązaniem jest holowanie uszkodzonego motocykla przez drugi jednoślad, to samochód również może go holować. W tym wypadku często kierujący samochodem nie jest obeznany w tym, jak wygląda jazda na motocyklu, dlatego może manewrować w sposób najbardziej dogodny tylko dla siebie. Zatem kierowca auta musi jechać bardzo ostrożnie i powoli, zwłaszcza kiedy będzie wchodził w zakręty. Istotną kwestią jest, aby osoba, która wsiądzie na holowany motocykl, była doświadczona w jeździe na jednośladach, gdyż utrzymanie równowagi jest w tym wypadku kluczowe.

Do holowania motocykla przez samochód także potrzebna będzie linka holownicza, która powinna być owinięta w najbardziej centralnym miejscu kierownicy jednośladu. Należy zaznaczyć, że linki nie przywiązujemy do mantek, gdyż jakiekolwiek szarpnięcie może doprowadzić do niekontrolowanego skrętu kierownicy, przez co może dojść do groźnego wypadku. Ważne jest, aby zachować wszelkie zasady bezpieczeństwa, można więc oznaczyć holowany motocykl trójkątem ostrzegawczym, bądź czerwonym skrawkiem materiału z tyłu pojazdu. Informowanie w ten sposób innych uczestników ruchu o holowaniu jest bardzo cenne i może zapobiec przykrym sytuacjom.

Niezbędne narzędzia w torebce motocyklowej.

Torba narzędziowa powinna być na wyposażeniu każdego motocyklisty, w razie awarii narzędzia w niej umieszczone poratują nas w patowej sytuacji. Torbę taką możemy umieścić na pasku biodrowym bądź w celu większego komfortu, w wolnej przestrzeni przy samym motocyklu. Akcesoria, które powinniśmy mieć schowane w swoim motocyklu to między innymi:

  • zestaw uniwersalnych kluczy — umożliwią nam, dostanie się do najbardziej newralgicznych miejsc podczas awarii motocykla, a także przy ich pomocy z powodzeniem odkręcimy koło w razie potrzeby
  • bezpieczniki — to właśnie one są jako pierwsze brane pod uwagę w sytuacji, kiedy motocykl zaczyna szwankować. Warto, abyśmy dobrali je indywidualnie do modelu jednośladu
  • klucz do świec — dobrany idealnie, zajmie mało miejsca i sprawdzi się podczas problemów z odpalaniem
  • gadżety takie jak taśma power tape, trytytki czy taśma izolacyjna — umożliwią nam tymczasowo w sposób prowizoryczny naprawić niejedną usterkę
  • multitool, czyli narzędzie wielofunkcyjne — nóż, śrubokręt z wieloma końcówkami, pilnik, czy otwieracz, to jedne z niewielu funkcji, jakie posiada to urządzenie. Ze względu na wielowariantowe wykorzystanie warto, aby na stałe zagościło w naszym schowku.

Podczas podróży, w zależności od rodzaju i długości podróży, warto mieć zawsze przy sobie, chociaż podstawowy pakiet narzędzi. Wtedy poluzowane lusterko, czy spalony bezpiecznik nie popsuje nam motocyklowej wyprawy.