Opony — zimowe czy wielosezonowe?

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że wybór odpowiednich opon to nie tylko kwestia techniczna, ale również istotny element zapewniający bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Z nadejściem pierwszych śniegów, nabiera to szczególnej wagi. Opony całoroczne i zimowe różnią się od siebie znacząco, co ma bezpośrednie przełożenie na ich zachowanie w różnych warunkach pogodowych. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze fakty dotyczące opon zimowych i całorocznych, pomagając podjąć Ci świadomą decyzję.

Opony zimowe i całoroczne — porównanie

 

Opony całoroczne, często nazywane także wielosezonowymi, są kompromisem pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Ich twardsza mieszanka gumowa zapewnia dłuższą żywotność i mniejsze zużycie, co jest atutem, szczególnie na miejskich drogach, gdzie rzadko występują ekstremalne warunki. Z drugiej strony, w chłodniejsze dni nie oferują one takiej elastyczności i przyczepności jak opony zimowe. W średnich temperaturach i przy lekkim śniegu sprawdzają się dość dobrze, jednak w trudniejszych zimowych warunkach, ich wydajność może być ograniczona.

Opony zimowe, z kolei, są niezastąpione w regionach, gdzie zima jest surowa, z dużymi opadami śniegu i częstym oblodzeniem. Zaprojektowane specjalnie do jazdy w niskich temperaturach, zachowują elastyczność i zapewniają znakomitą przyczepność na śniegu i lodzie. Niestety, w cieplejsze dni tracą swoje właściwości, stając się miękkie i szybko zużywając się, co może być problemem dla osób mieszkających w regionach o łagodniejszym klimacie.

Kiedy więc nadejdzie czas na zmianę opon, warto zastanowić się nie tylko nad obecnymi warunkami pogodowymi, ale też nad tym, w jakich warunkach najczęściej podróżujemy. Mieszkańcy dużych miast, gdzie drogi są regularnie odśnieżane i warunki zimowe są mniej ekstremalne, mogą skłaniać się ku oponom całorocznym. Natomiast ci, którzy mieszkają w terenach górskich lub wiejskich, gdzie zima daje się we znaki, powinni rozważyć jednak opony zimowe.

Ostateczny wybór opon to również kwestia finansowa. Posiadanie dwóch zestawów opon, letnich i zimowych, wiąże się z dodatkowymi kosztami zakupu, przechowywania oraz sezonowej wymiany. Opony całoroczne mogą wydawać się droższe w momencie zakupu, ale eliminują te dodatkowe koszty i niedogodności. Należy jednak pamiętać, że ze względu na ciągłe użytkowanie mogą wymagać częstszej wymiany.

 

Opony zimowe i całoroczne — kluczowe różnice

 

Każdy typ opony ma swoje specyficzne cechy, które determinują jej zachowanie w różnych warunkach pogodowych. Opony całoroczne i zimowe różnią się znacznie pod względem konstrukcji i przeznaczenia, co ma bezpośredni wpływ na ich działanie w praktyce. Oto nasze porównanie opon wielosezonowych i zimowych. 

 

Porównanie właściwości opon

Opony całoroczne

  • Mieszanka: Twardsza niż w oponach zimowych, co przekłada się na większą trwałość i mniejsze zużycie.
  • Hałas toczenia: Zazwyczaj niższy w porównaniu do opon zimowych.
  • Zachowanie w niskich temperaturach: Mieszanka twardnieje szybciej niż w oponach zimowych, co może wpływać na gorsze właściwości jezdne w ekstremalnych warunkach zimowych.
  • Hamowanie i prowadzenie: Efektywność hamowania i prowadzenie na śniegu są gorsze niż w przypadku opon zimowych, ale lepsze niż w letnich.

Opony zimowe

  • Temperatura pracy: Efektywne w temperaturach poniżej 7°C, zachowują elastyczność nawet w niższych temperaturach.
  • Mieszanka: Miększa w cieplejszych warunkach, co sprawia, że nie są odpowiednie do użytku w ciepłych miesiącach.
  • Hałas i zużycie: Może być wyższe, zwłaszcza przy niewłaściwym użytkowaniu.
  • Przyczepność: Znacznie lepsza na śniegu i lodzie w porównaniu do opon całorocznych.

 

Kluczowe temperatury

 

  • Dla opon zimowych. Zaleca się zmianę, gdy temperatura spada poniżej 7°C, aby zapewnić najlepszą przyczepność i bezpieczeństwo w zimowych warunkach.
  • Dla opon całorocznych. Jako kompromis, mogą być stosowane przez cały rok, ale z pewnymi ograniczeniami w ekstremalnie niskich temperaturach.

Hamowanie i prowadzenie

  • Opony całoroczne. Ich uniwersalność ma swoje konsekwencje — na suchej i mokrej nawierzchni mają dłuższą drogę hamowania niż opony letnie, a na śniegu, w ekstremalnych warunkach są mniej skuteczne niż opony zimowe.
  • Opony zimowe. Specjalnie zaprojektowane do jazdy w zimowych warunkach, oferują najlepsze właściwości hamowania i prowadzenia na śniegu.

Kontekst regionalny i pogodowy

 

  • Warunki wiejskie i górskie. Opony zimowe są niezbędne w obszarach o dużych opadach śniegu i częstym lodzie.
  • Warunki miejskie. W obszarach miejskich, gdzie warunki zimowe są mniej ekstremalne, opony całoroczne mogą być wystarczające.

Aspekt finansowy

 

  • Opony całoroczne. Choć początkowy koszt może być wyższy, eliminują one konieczność sezonowej wymiany i przechowywania.
  • Częstsza wymiana. Długoterminowo, częstsza wymiana opon całorocznych może zwiększać koszty eksploatacji. Należy także pamiętać o odpowiednich warunkach przechowywania opon. 

 

Auto assistance — Twoje zabezpieczenie na każdą zimę. 

 

Wymiana opon na sezonowe lub całoroczne jest niewątpliwie kluczowym aspektem przygotowania samochodu do zimy. Odpowiednie opony zapewniają lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych. Jednak nawet najbardziej przemyślany wybór opon nie zabezpiecza w pełni przed niespodziankami, które mogą pojawić się na drodze w zimie.

Zimowe miesiące często przynoszą ze sobą wyzwania takie jak zamarznięte drogi, nagłe opady śniegu czy oblodzenia, które mogą znacząco wpłynąć na warunki jazdy. Ponadto, zimowa aura może przyczynić się do innych problemów, takich jak trudności z odpaleniem samochodu w wyniku niskich temperatur, czy nagłe awarie mechaniczne wywołane ekstremalnymi warunkami pogodowymi.

W tych sytuacjach, posiadanie ubezpieczenia assistance staje się nieocenionym wsparciem. Umożliwia ono szybkie wezwanie pomocy w przypadku awarii, wypadków, czy problemów z uruchomieniem pojazdu. PZMOT Assistance zapewnia kierowcom dodatkowe poczucie bezpieczeństwa, wiedząc, że w sytuacji niespodziewanych trudności, mogą liczyć na profesjonalną pomoc drogową.