Jak zadbać o układ klimatyzacji przed okresem wiosenno-letnim

Układ klimatyzacji to element auta, który znacząco wpływa na komfort jego użytkowania i to nie tylko latem. Najmocniej jest jednak eksploatowany w tym okresie. O sprawność i czystość układu A/C warto zadbać, nie tylko ze względu na komfort i brak brzydkiego zapachu, ale przede wszystkim – czynniki zdrowotne. Jakie czynności konserwacyjne warto wykonać w domu, a kiedy będzie potrzebna interwencja serwisanta?

Domowe sposoby oczyszczania klimy

Układ A/C w każdym samochodzie jest miejscem spełniającym dobre warunki do rozwoju bakterii, drobnoustrojów i grzybów. Niestety – mimo tego, że klima oferuje niepodważalnie wysoki komfort, to prowadzi do powstawania większych ilości wilgoci. Mikroorganizmy z łatwością mogą rozwinąć się nawet na kratce wentylacji, a stąd już tylko krok do trafienia prosto do płuc pasażerów auta. Warto więc mieć na uwadze, że konserwacja klimatyzacji nie jest tylko zalecana, ale obowiązkowa – jeśli chcemy długi czas cieszyć się zdrowym układem oddechowym.

Najskuteczniejszym sposobem walki z drobnoustrojami w układzie klimatyzacji jest ozonowanie. Ta profesjonalna metoda wykorzystuje ten antyseptyczny gaz do usunięcia większości drobnoustrojów i wyjałowienia układu A/C. Jest to jednak zabieg dość kosztowny i czasochłonny. Można go wykonywać raz na jakiś czas, jednak ze względów ekonomicznych warto rozejrzeć się również za dedykowanymi preparatami do czyszczenia i konserwacji klimatyzacji samochodowej. Na rynku znajdziesz wiele produktów tego typu, zarówno polskich i jak i zagranicznych, których cena waha się od 15 do około 40 złotych. Tego typu odgrzybiacze mają zazwyczaj postać pianki lub aerozolu i są rozpylane bezpośrednio na kratkę lub do wnętrza układu. 

Wraz z odgrzybianiem warto wymienić również filtr kabinowy na świeży. Może on być trudniejszy do oczyszczenia za pomocą domowych środków, a więc może pozostać na nim pewna liczba drobnoustrojów, których zdecydowanie należy się pozbyć. Raz do roku zalecamy również odwiedzenie warsztatu w celu kontroli sprawności całego układu. Serwisant sprawdzi nie tylko poziom czynnika chłodzącego i ciśnienia w układzie, ale także np. stan elektroniki pokładowej, odpowiadającej za sterowanie układem.

Kiedy niezbędny będzie serwis?

Przede wszystkim wtedy, kiedy zauważa się niski poziom czynnika roboczego w układzie. Jego roczne zużycie oscyluje zazwyczaj na poziomie 10 procent, a odpowiada on nie tylko za chłodzenie. W układzie klimatyzacji czynnik roboczy służy także jako nośnik oleju sprężarkowego, jego obecność jest więc niezbędna do prawidłowego działania klimatyzacji. Pamiętaj także o regularnych wymianach oleju sprężarkowego. Serwis będzie niezbędny jeśli wykryje się problemy z wydajnością układu klimatyzacji – może to wskazywać na przykład na wystąpienie nieszczelności.