assistance dla pojazdu wiek 12 plus

Assistance dla starych aut

Polacy niestety biją niechlubne rekordy w jeżdżeniu najstarszymi samochodami w Europie. Średnia wieku auta przeciętnego Kowalskiego, które porusza się na naszych drogach to 12 plus – tak przynajmniej wynika z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Co w takim razie możemy zrobić z ubezpieczeniem takiego samochodu? Czy poza obowiązkowym OC, jesteśmy w stanie znaleźć również inne assistance dla pojazdu wiek 12 plus?

Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe uznają, że starsze pojazdy ze względu na swój wiek i prawdopodobieństwo awarii mają wyższe ryzyko ubezpieczeniowe. Dlatego też część z nich w ogóle nie oferuje polisy dla takiego samochodu, a inne z kolei windują ceny. Na szczęście na rynku jest też wielu ubezpieczycieli, którzy nie zostawiają nas z niczym i oferują ubezpieczenie assistance samochodu i to bez limitu wieku. Niemniej jednak, zanim podejmiemy ostateczną decyzję o ubezpieczeniu, dokładnie przeanalizujmy oferty wielu towarzystw i wybierzmy tę najbardziej atrakcyjną, najlepiej bez limitu wieku auta.

Co oznacza termin „stary samochód”?

Oczywiście dość trudno jest jednoznacznie zdefiniować termin „stary samochód”. Nie ma w żadnych przepisach wzmianki, jaki przedział wiekowy uznaje samochód za stary. Najczęściej jednak używając tego terminu, myślimy o pojazdach starszych aniżeli 10, a nawet 15 lat. Jeśli mówimy z kolei stricte o ubezpieczeniu, to każde towarzystwo podchodzi do tematu inaczej. Jeden ubezpieczyciel uznaje, że pojazd ubezpieczony polisą assistance nie może być rocznikowo starszy aniżeli 10 lat, a inny przesuwa tę granicę do 13, a nawet 15 lat. Jak więc widzimy, każde towarzystwo ubezpieczeniowe podchodzi do tej kwestii indywidualnie.

Samochód stary a historyczny

O ile nie jesteśmy w stanie powiedzieć wprost, kiedy samochód jest stary, a ocena jest w pełni subiektywna, tak w przypadku samochodów historycznych mamy określone sztywne normy, które są zapisane w przepisach. Po pierwsze, pojazd musi być przynajmniej 25-letni, po drugie nie może być on produkowany od minimum 15 lat i w końcu po trzecie, samochód co najmniej w 75 procentach musi się składać z oryginalnych części. Oczywiście, od każdej reguły są pewne wyjątki i tak tez jest w tym przypadku. Istnieją pewne warunki, kiedy to samochód młodszy aniżeli 25 lat, również może stać się pojazdem historycznym. Do takich warunków zaliczamy:

  • Bycie pamiątką wydarzeń historycznych lub sportowych,
  • Upamiętnienie postaci powszechnie uznawanej za bardzo ważną,
  • Stanowienie świadectwa istotnego etapu w rozwoju motoryzacji,
  • Wykonanie pojazdu z oryginalnych części lub też odrestaurowanie, czy też wierne odtworzenie samochodu w sposób zgodny z technologią, która była stosowana w czasie jego produkcji.

Co daje ubezpieczenie assistance starego samochodu?

Ubezpieczenie assistance starego samochodu jest ubezpieczeniem pomocowym. Oznacza to, że w ramach polisy będziemy mogli liczyć na takie usługi, jak pomoc drogowa, pomoc mechaniczna, transportowa, informacyjna oraz oczywiście medyczna. Zazwyczaj przy tego typu ubezpieczeniu korzystamy z holowania, naprawy samochodu na miejscu, jak również z wymiany opon, kół lub transportu dla nas samych i współpasażerów.

Warto więc widzieć, że wcale nie musi dojść do nieszczęśliwego wypadku, byśmy mogli skorzystać z assistance pojazdu. Doskonałym przykładem jest usterka auta w tzw. szczerym polu, gdzie nie mamy możliwości otrzymania natychmiastowej pomocy i sami również nie jesteśmy w stanie uruchomić samochodu. W takiej sytuacji dzwonimy na podany numer assistance, przedstawiamy problem i umawiamy pomoc drogową, która zjawia się najszybciej, jak tylko się da. Następnie pojazd jest naprawiany na miejscu, a jeśli nie jest to możliwe, to następuje przewiezienie go na lawecie do najbliższego warsztatu. My z kolei możemy skorzystać z darmowego transportu do domu lub noclegu w okolicy – wszystko zależy jednak od tego, jaki pakiet ubezpieczenia mamy wykupiony.

Często wybierając dobry pakiet assistance pojazdu mamy również zapewnione auto zastępcze na czas naprawy naszego samochodu, opiekę lekarską czy dowóz paliwa we wskazane miejsce. Ponadto możemy liczyć na wszelką pomoc prawną w razie wypadku. Wykupując dodatkowy pakiet assistance obowiązujący za granicą, jesteśmy także ubezpieczeni w czasie zagranicznych wakacji lub wyjazdów służbowych, jeśli przytrafi nam się jakaś nieprzewidziana sytuacja.

Co powinno się znaleźć w zakresie ubezpieczenia starego samochodu?

Jak widzimy, ubezpieczenie starego samochodu może dać nam wiele korzyści i ustrzec nas przed problemami, które czyhają na każdym kroku. Jaki zakres działań warto więc wykupić, by czuć się w pełni bezpiecznie? Przede wszystkim, zadbajmy o to, by assistance pojazdu było bez limitu wieku. Jeśli wiek naszego pojazdu wynosi, powiedzmy 12 plus, to nigdy nie możemy mieć pewności, że przy określonych widełkach wiekowych, w kolejnych latach samochód będzie nadal się „łapał” na aktualne ubezpieczenie. Mając polisę bez limitu wieku, taki problem bezpowrotnie znika.

Ponadto zapoznajmy się z wszystkimi świadczeniami, jakie oferuje towarzystwo ubezpieczeniowe i wybierzmy tylko te, które są dla nas istotne. W końcu im więcej świadczeń zawartych w polisie, tym większa roczna składka. Oczywiście nie zachęcamy Was do jak największego zawężania pakietu, ale na listach jest wiele takich pozycji, które najzwyczajniej w świecie nam się nie przydadzą. Stary samochód zazwyczaj oznacza większe ryzyko awarii, a nawet wypadku, dlatego też skupmy się jak najbardziej na zapewnieniu sobie i samochodowi pomocy w przypadku jego unieruchomienia. Mniej ważne będzie z kolei ubezpieczenie przed kradzieżą, ponieważ taki samochód nie jest łakomym kąskiem dla złodzieja.

Gdzie wykupić ubezpieczenie assistance dla pojazdu wiek 12 plus?

Wybierając towarzystwo ubezpieczeniowe dla starszego auta, które jest w wieku 12 plus warto dokonać dokładnej analizy rynku i sprawdzić przede wszystkim, czy każdy ubezpieczyciel oferuje ubezpieczenie assistance starego pojazdu. Jeśli tak, to jaka jest górna granica wieku, a może w ogóle taka nie istnieje? Ta opcja jest oczywiście dla konsumenta najlepsza, ale i zarazem najrzadziej spotykana, ponieważ tak jak już wspominaliśmy, stanowi ona dla towarzystwa ubezpieczeniowego największe zagrożenie związane z awarią lub nieprzewidzianymi zdarzeniami drogowymi.

Jak możemy się domyślić, ubezpieczyciele potencjalne wypłaty rekompensują sobie wyższymi składkami, dlatego tak ważne jest prześledzenie rynku. Dlatego też zdecydowanie jednym z najlepszych wyborów jest PZMOT, który w swojej ofercie członkowskiej posiada wiele wariantów, spośród których możemy utworzyć ubezpieczenie szyte na miarę naszych potrzeb. Do wyboru mamy bowiem zarówno podstawowe ubezpieczenie krajowe, podróżne, turystyczne, jak również te zapewniające nam holowanie, zarówno w Polsce, jak i poza granicami naszego kraju.