Holowanie Zakopane

Holowanie samochodu Zakopane

Wielu kierowcom przytrafia się sytuacja, gdy samochód odmawia posłuszeństwa. Oczywiście, w wielu przypadkach jesteśmy w stanie „od ręki” znaleźć przyczynę usterki, a nawet ją naprawić. Często jednak zdarza się tak, że dalsza jazda samochodem jest niemożliwa i konieczne jest wówczas holowanie auta na parking, pod dom lub do warsztatu. O ile na niektórych drogach taka sytuacja jest dość prosta do załatwienia, o tyle problem możemy mieć w przypadku, gdy taka awaria przytrafi nam się w górach, np. nieopodal Zakopanego. Jak w takiej sytuacji prawidłowo holować samochód i jakich zasad podczas tej czynności należy przestrzegać?

Jakie wyposażenie jest niezbędne do holowania pojazdu?

Jeśli w Zakopanem przytrafiła nam się awaria samochodu i niezbędna jest pomoc holownicza, to musimy mieć świadomość, że wymaga ona konkretnego wyposażenia. Podstawowym jego elementem jest oczywiście porządna lina holownicza. Jeśli posiadamy samochód osobowy (do 3,5 tony), to powinniśmy zaopatrzyć się w linę syntetyczną, a nie kinetyczną o długości od 4 do 6 metrów. Taki rodzaj liny możemy nabyć praktycznie w każdym sklepie z wyposażeniem samochodów lub na stacji benzynowej w cenie 20-30 zł.

Drugim bardzo ważnym elementem, bez którego nie może odbyć się holowanie jest trójkąt ostrzegawczy. Oczywiście, z technicznego punktu widzenia bez trójkąta możemy sobie poradzić, ale inaczej mówią przepisy prawa drogowego. Trójkąt ostrzegawczy szczególnie przyda nam się po zmroku lub w warunkach słabej widoczności, które są spowodowane, chociażby mgłą. Wówczas też należy włączyć światła pozycyjne, z kolei absolutnie nie powinniśmy mieć włączonych świateł awaryjnych!

Na koniec nie możemy nie wspomnieć o kablach rozruchowych. Te sprawdzą się szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z rozładowanym akumulatorem. Kable pozwolą go podładować, dzięki czemu będziemy mogli włączyć wspomniane powyżej światła pozycyjne i kierunkowskazy.

Jak przygotować pojazd do holowania w Zakopanem?

Zanim nasz pojazd wyruszy w drogę za samochodem holującym, najpierw należy go należycie przygotować. Pierwszą czynnością jest umieszczenie trójkąta ostrzegawczego z lewej strony samochodu. W przypadku, gdy do holowania dochodzi po zmroku lub w ciężkich warunkach atmosferycznych, które w Zakopanem zdarzają się bardzo często, to powinniśmy włączyć również światła pozycyjne. Po raz kolejny podkreślamy, by nie włączać z kolei świateł awaryjnych.

Następnie pora zająć się liną holowniczą. Należy przymocować ją do haka lub ucha holowniczego (w zależności od wyposażenia pojazdu), korzystając z zaczepów zespolonych z liną. Warto pamiętać, że na co dzień najczęściej nie jeździmy z uszami holowniczymi lub hakami. Wkręcamy je tylko w razie potrzeby w specjalne, zazwyczaj zasłonięte otwory. Pod żadnym pozorem nie zaczepiajmy liny do zderzaka lub wahaczy, gdyż przymocowanie liny do elementów zawieszenia grozi najechaniem na hol oraz uszkodzeniem zawieszenia lub też innej części podwozia!

Zasady prawidłowego holowania w Zakopanem

Prawidłowe holowanie pojazdu, szczególnie w górach, wymaga od nas przestrzegania kilku podstawowych zasad, które przybliżymy dla Państwa poniżej:

  • Pojazd zarówno holowany, jak i holujący powinien posiadać sygnalizację zmiany pasa lub skrętu,
  • W przypadku drogi kilkupasmowej, pojazdy powinny znajdować się wyłącznie na prawym pasie,
  • Pojazdem holowanym lepiej, jeśli kieruje bardziej doświadczony kierowca,
  • Decydujmy się na trasy mniej uczęszczane, dzięki czemu unikniemy kłopotliwych sytuacji związanych, chociażby z częstym holowaniem,
  • Pamiętajmy, by lina cały czas była napięta. Brak napięcia może bowiem doprowadzić do zbyt gwałtownego szarpnięcia, co w efekcie może uszkodzić pojazd,
  • Szczególną uwagę zwracajmy na pasy dla pieszych, ponieważ zdarza się, że piesi nie widząc linki holowniczej, ruszają na jezdnię po przejechaniu pierwszego samochodu,
  • W razie holowania, auto holowane powinno hamować z większą siłą, aniżeli auto holujące. Takie działanie zapewni odpowiednie napięcie liny. Ponadto warto by takie ruchy były poprzedzone umówionym przez kierowców znakiem, który to zasygnalizuje nagły manewr.
    Istnieje jeszcze kilka innych zasad, które to są uregulowane w przepisach Kodeksu drogowego (art. 31). Należą do nich informacje, mówiące, że:
  • Maksymalna prędkość pojazdu podczas holowania w terenie zabudowanym to 30 km/h, z kolei poza terenem zabudowanym 60 km/h,
  • Zarówno pojazd holowany, jak i holujący musi prowadzić osoba posiadająca prawo jazdy,
  • Pojazd holujący musi mieć zapalone światła mijania, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych,
  • W przypadku, gdy holowanym pojazdem nie trzeba kierować i hamulce nie są używane, wówczas masa całkowita holowanego samochodu nie może przekraczać całkowitej masy pojazdy, który go holuje,
  • Odległość między pojazdem holowanym, a holującym zależy od połączenia i wynosi 3 metry w przypadku połączenia sztywnego oraz 4-6 metrów, jeśli mamy do czynienia z połączeniem giętkim. Takie połączenie znakowane jest za pomocą naprzemiennych białych i czerwonych pasów lub żółtej, ewentualnie czerwonej chorągiewki.